Haslev

Politiet har et flot omdømme

politi_skilt

Faxe Kommune: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi bevarer et flot omdømme helt i top

Analyseinstituttet Reputation Institute har netop offentliggjort en undersøgelse af de 40 mest synlige offentlige organisationers omdømme i befolkningen. Den sætter Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i en absolut topplacering blandt de allerbedste organisationer målt på omdømme.

Reputation Institute gennemfører en gang årligt en undersøgelse af de 40 mest synlige offentlige organisationers omdømme i befolkningen. I forhold til sidste år er Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis omdømme forbedret med 0,9 point til 80,1 på en skala fra 0 til 100, hvor 100 er bedst. Dermed opretholder Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi sit i forvejen stærke omdømme et lille stykke over landsgennemsnittet for hele Politiet, som scorer 78,9.

– Det var næsten for meget at håbe på. Vi lå allerede rigtig flot sidste år, men alligevel er det lykkedes os at stige lidt igen i år. Vi ligger nu i et område på skalaen, der hedder ”fremragende/højeste niveau”, så vi kan dårligt ønske os en bedre bedømmelse, siger en tilfreds politidirektør Lene Frank og fortsætter:

– Det vidner om, at vi gør det godt – både med hensyn til de resultater, vi leverer, og ikke mindst i forhold til vores daglige kontakt med borgerne. Vi har i det forløbne år holdt stort fokus på at inddrage vores samarbejdspartnere i den måde, vi arbejder på, og samtidig har vi intensiveret kontakten til borgerne fx via sociale medier som Twitter. I det hele taget forsøger vi i alt, hvad vi gør, at være åbne, professionelle og servicemindede. Så jeg tror, at det er en del af forklaringen på, at vi har opretholdt det høje tillidsniveau blandt borgerne.

Kompetente medarbejdere med god dømmekraft

Det er specielt på områderne ”ledelse” og ”ansvarlighed”, at Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi ligger godt, men også på de resterende områder ”service”, ”etik”, ”udvikling” og ”arbejdsplads” ligger politikredsen et pænt stykke over gennemsnittet for danske offentlige organisationer.

Et endnu dybere kig i undersøgelsen viser, at Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis stærke omdømme er drevet af kompetente medarbejdere, der er pålidelige og har en god dømmekraft. Det hele er understøttet af en organisation, der samlet leverer et professionelt stykke arbejde.

– Vi kan se i kommentarerne fra en del af de borgere, der har deltaget i undersøgelsen, at specielt vores synlighed betyder meget. Det vil vi selvfølgelig arbejde videre med. Synlighed kan jo opfattes på flere måder, og én måde at være synlig på er jo fx på de sociale medier, som er et område, vi vil udforske meget mere i fremtiden, siger politidirektør Lene Frank.

Om undersøgelsen

Oplysningerne i Reputation Institutes undersøgelse er indsamlet i perioden 19. juni til 5. august 2013. Resultaterne for Politiet er baseret på 3.340 repræsentativt udvalgte besvarelser, mens der samlet indgår 9.258 svar i Reputation Institutes undersøgelse. Undersøgelsen er gennemført som online interviews.

I årets undersøgelse scorer Folketingets Ombudsmand, Forbrugerombudsmanden, Højesteret, Nationalbanken og Danmarks Domstole fra 83,6 til 81,0 point, hvorefter Politiet kommer ind som nummer 6 med en score på 78,9.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har hovedstation i Næstved og dækker den sydlige del af Sjælland samt Lolland og Falster med lokalstationer i Slagelse, Vordingborg, Nykøbing F. og Nakskov samt udlændingekontrolafdelingen i Maribo.

Kommentarer