Rønnede-Næstved vejen for transportudvalget
![](https://faxenetavis.dk/wp-content/uploads/sites/2/2013/10/paa_hovedtrappen.jpg)
Faxe Kommune: Sjællands mest efterspurgte vej Rønnede-Næstved har været i Folketingets Transportudvalg i dag
Borgmestrene fra Næstved, Faxe, Slagelse og Regionsrådsformand for Region Sjælland er netop trådt ud fra et møde med Folketingets Transportudvalg. De er optimistiske, for nu er budskabet eftertrykkeligt leveret: Skal vi have vækst i regionen, skal vi have en motorvejsforbindelse mellem Næstved og Sydmotorvejen ved Rønnede. Den såkaldte Rute 54, som er første del af den Sjællandske Tværforbindelse, der går videre nordøst til Slagelse og Kalundborg
Når det gælder vækst og udvikling, spiller kommunegrænser ingen rolle. Derfor var der opbakning fra alle borgmestrene i Region Sjælland, da Carsten Rasmussen fra Næstved, Lis Tribler fra Slagelse, Knud Erik Hansen fra Faxe og Steen Bach Nielsen fra Region Sjælland holdt møde med Transportudvalget torsdag den 10. oktober.
Det var borgmester i Næstved Carsten Rasmussen, der tog initiativ til mødet:
– Vi har haft et meget konstruktivt møde med Transportudvalget. Vi brugte hvert et minut til at tale Sjællands sag og holde udvalget fast på, hvor vigtig Rute 54 er for vores udvikling. Jeg er rigtig glad for, at vi borgmesterkollegaer og Regionsrådsformanden står sammen. Det, er jeg sikker på, har gjort indtryk på Transportudvalget.
Knud Erik Hansen, borgmester i Faxe, supplerer:
– Vi havde et godt møde, og vi fik understreget, at den manglende vej mellem Rønnede og Næstved ikke kun er et lokalt problem. Det er en stopklods for udviklingen af hele vores område.
Transportudvalget har allerede fået Vejdirektoratets forundersøgelse af strækningen. Den viser, at Rute 54 er et projekt, der på alle måder betaler sig.
Borgmester i Slagelse Lis Tribler er derfor også optimistisk efter mødet.
– Virksomhederne i hele regionen er dybt afhængige af, at de kan få råvarer ind og de forarbejdede varer ud igen på en effektiv måde. Det er dyrt for dem at holde i kø på små landeveje. Derfor skal vi videre med Den Sjællandske Tværforbindelse.
For Regionsrådsformand Steen Bach Nielsen, har det også været vigtigt at pointere, at det er nu, der skal handles.
– Femern Belt-forbindelsen åbner efter planen i 2021. Det giver helt enestående muligheder for vores region, men det er afgørende, at vi har nogle gode veje, som vi kan koble op på det store motorvejsnet. Her er den Sjællandske Tværforbindelse med Rute 54 vores første prioritet.
Trafiklogik
Helt konkret har borgmestre og Regionsrådsformanden opfordret Transportudvalget til at sætte den såkaldt VVM undersøgelse i gang – den næste fase i anlægsprojektet efter den afsluttede forundersøgelse. En VVM undersøgelse er en praktisk analyse af, hvordan den kommende vej vil påvirke miljøet og en vurdering af præcist, hvor vejen skal lægges.
– Når først VVM undersøgelsen er på plads, tror jeg ikke, der er lang tid til, at gravemaskinerne går i gang. For der er ingen tvivl om, at vi har et vejprojekt, der er helt unikt. Ser man på tallene, så har vejen en samfundsøkonomisk forrentning på 9,7 %. Det gør vejstrækningen til en af de bedste transportinvesteringer Danmark. På den måde er det trafiklogik, at Rute 54 snart må se dagens lys, afslutter Carsten Rasmussen.
Foto: På hovedtrappen op til Christiansborg. Regionsrådsformand Steen Bach Nielsen, borgmester Lis Tribler, borgmester Carsten Rasmussen og borgmester Knud Erik Hansen
Kommentarer