Erhverv

Royal Unibrew: IPA-øl er afgørende for væksten

Faxe:  Royal Unibrew lancerer to nye IPA´er – Schiøtz Belgisk IPA og Lottrup Stone Street IPA.

Ølsalget i Danmark har i flere år været faldende, men nu er udviklingen vendt, og det kan i høj grad tilskrives specialøl. Mens ølsalget i detailhandlen samlet set stabiliserede sig i 2015, er interessen for specialøl voksende.

I kategorien for specialøl er det især IPA-varianten, der har vundet danskernes gunst, og for Royal Unibrew er IPA en vigtig brik i den fremadrettede strategi. Bryggeriet lancerer nu to nye IPA-varianter for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel.

Specialøl boomer i Danmark og udgjorde i 2015 størstedelen af de 1298 nye øl, der blev lanceret herhjemme. Undersøgelser fra detailhandlen viser, at det i høj grad er øl af IPA-typen, der driver væksten. Den konklusion drager Royal Unibrew ud fra markedsanalyser, der kortlægger danskernes ølforbrug i 2015.

– Vores tal viser, at IPA er gået fra at være noget eksotisk, der primært henvendte sig til ”early adopters” til nu at bevæge sig mere over mod allemandseje. Denne udvikling er vi naturligvis opmærksomme på, og den minder faktisk en del om den cyklus som Classic-varianten har været igennem i Danmark, siger Lars Mejlgaard, der er Group Marketing Manager hos Royal Unibrew og fortsætter:

– Det er en udvikling, vi selv har været med til at drive med sidste års lancering af Schiøtz Gylden IPA, der i dag er den bedst sælgende specialøl i COOPs butikker,

Royal Unibrews egne analyser peger på, at IPA er blevet en vigtig øl for de danske forbrugere, og den tendens forventer de, vil blive forstærket yderligere de kommende år. For at kunne imødekomme forbrugernes ønske om gode IPA-varianter og stå stærkere på dette nøglemarked, lancerer Royal Unibrew derfor nu også to nye IPA´er – Schiøtz Belgisk IPA og Lottrup Stone Street IPA.

IPA er blevet et holdepunkt i ’specialølsjunglen’

Over 80 procent af de danske øldrikkere er i dag gået med på ’specialølsbølgen’, og det kan man også se på hylderne. De seneste 15 år er der gradvist kommet flere og flere specialøl på de danske hylder, og udvalget er i dag blevet meget stort. Udviklingen har samtidig den sideeffekt, at en del forbrugere finder udvalget uoverskueligt. Her er netop IPA-varianter ifølge Royal Unibrew blevet et fast holdepunkt, som specialølkunderne kender.

– IPA er jo virkelig ved at rykke fra de andre øltyper i specialølskategorien, og det er der er flere årsager til. For det første kombinerer mange af de populære IPA´er pilsnerens lethed med den spændende smagsoplevelse, som kendetegner kategorien for specialøl. For det andet er udviklingen allerede drevet af markante lanceringer i kategorien. For det tredje kan specialølskategorien stadig være uoverskuelig for mange forbrugere, siger Lars Mejlgaard og fortsætter:

– I 2015 blev der f.eks. lanceret hele 1298 nye øl i Danmark, så der er meget at vælge imellem. I det store udvalg er øltypen IPA ved at blive et ’holdepunkt’, som man navigerer efter. Derfor er det naturligt for os at styrke og variere vores sortiment af specialøl med to nye IPA-varianter: en belgisk IPA og en amerikansk inspireret IPA.

Schiøtz Belgisk IPA kan købes hos COOP, og Lottrup Stone Street IPA kan købes hos Dansk Supermarked. Tidligere har Royal Unibrew også sendt varianten Schiøtz Gylden IPA på gaden. Ligesom de andre øl fra Royal Beer og ølserierne Lottrup og Schiøtz er de to nye IPA-varianter også brygget i Danmark.

Schiøtz Belgisk IPA indeholder 5,9% alkohol og Lottrup Stone Street IPA indeholder 6,0% alkohol.

Kommentarer