Rundkørslen ved Rønnede er en stor gevinst
Rønnede: Rundkørslen ved Rønnede har ført til mærkbare tidsbesparelser. Det gavner samfundsøkonomien.
En evaluering fra Vejdirektoratet taler sit tydelige sprog. Ventetiderne for bilisterne ved Rønnede er kraftigt reduceret på frakørselsrampen efter anlæg af rundkørsel med shunt.
Vejdirektoratet har i år 2013 ombygget det vigepligtsregulerede rampekryds til en rundkørsel. Der er etableret shunt for den højresvingende trafik fra Ny Næstvedvej, som skal mod syd på motorvejen, og shunt på frakørselsrampen for trafik til Næstved. Rundkørslen har et ben ind til rastepladsen.
Ventetiderne kraftigt reduceret på frakørselsrampen efter anlæg af rundkørsel med shunt. Bilister på rampen har fået en tidsbesparelse på cirka 13 sekunder i gennemsnit om morgenen og ca. 100 sekunder i gennemsnit om eftermiddagen.
Til gengæld er ventetiden på Ny Næstvedvej øget, da trafikanterne nu har vigepligt. Bilister på Ny Næstvedvej Vest, som skal på motorvejen, har fået ekstra ventetid på cirka 5 sekunder i gennemsnit både morgen og eftermiddag. Samlet set er der opnået store tidsbesparelser ved anlæg af rundkørslen.
Læs også: Læs også: Den sorte plet i Rønnede er væk
Tidligere var der ifølge Vejdirektoratet kø på 80 meter om morgenen og 380 meter på frakørselsrampen om eftermiddagen. Efter anlæg af rundkørslen viser direktoratets evaluering, at der ikke længere opleves kø på rampen.
Til gengæld er der nu kø på Ny Næstvedvej. Hvor der tidligere ikke var kø, opleves nu kø på 35-50 meter på Ny Næstvedvej Vest og kø på 7-14 meter på Ny Næstvedvej Øst efter anlæg. Samlet set er kapaciteten i krydset væsentlig forbedret, da køen på rampen er reduceret kraftigt, mens der kun er mindre kø på Ny Næstvedvej.
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt glæder sig meget over forbedringerne i projektet, der har en særdeles god samfundsøkonomi.
– Dette er et eksempel på, at vi for et begrænset beløb har nået tydelige resultater. Projektet har gavnet pendlerne, der ved at spare ventetid ved en rundkørsel får en mindre stresset hverdag og nogle minutter mere på jobbet eller med familien. Og det har gavnet erhvervslivet, der får varerne hurtigere frem, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt og fortsætter:
-Det er sjældent, at vi ser så store samfundsøkonomiske gevinster ved trafikinvesteringer som ved disse projekter. Rundkørslen ved Rønnede har en samfundsøkonomisk forrentning på over 100 procent, fordi den sparer de lokale bilister for rigtig meget spildtid.
Projektet er sammen med ti andre projekter mod trængsel blevet evalueret efter et fælles koncept, hvor Vejdirektoratet har set på, om kølængder, tidsbesparelse og samfundsøkonomi lever op til det, der er forventet.
Interesserede kan downloade Vejdirektoratets Faktaark om rundkørslen i Rønnede her (pdf-fil)
Kommentarer