Haslev

Sæt skolerne mere fri

Med målet at øge andelen af uddannelsesparate elever afsatte det tidligere byråd sidste år 900.000 kr. til specifik og målrettet indsats til de elever, der ikke er vurderet uddannelsesparate på 8. årgang. 

Skrevet af  Henrik Friis, Byrådsmedlem for Socialistisk Folkeparti, På vegne af mindretalsgruppen.

Nu havde så Børn & Læringsudvalget opgaven at udmønte disse midler. Her besluttede flertalsgruppen bestående af DF, LA, Venstre og Borgerlisten at afsætte 750.000 kr. til ekstra indsats til dansk og matematik samt det resterende beløb til mentorordning.

Det mente vi i mindretalsgruppen (Socialdemokratiet og SF) var alt for stramt og snævert. De ikke uddannelsesparate unge har faglige-, personlige eller sociale udfordringer, og for manges vedkommende en kombination heraf.

I stedet anbefalede vi at lægge midlerne ud til skolerne i stærk tiltro og tillid til, at det er lærerne, lederne og skolebestyrelserne, der bedst ved, hvor skoen trykker. I sammenhæng hermed også, at det er ude på skolerne beslutninger bedst kan træffes, således prioritering og tilrettelæggelse af indsatsen afstemmes med de lokale behov.

For SF er det vigtigt, at vores folkeskoler får større frihed til at tilrettelægge skolevirksomheden. Her havde vi på et lille overskueligt område muligheden for at lægge kompetence ud. Det kunne endog være, at skolernes formodede forskellige indsatser kunne danne baggrund for værdifuld erfaringsindsamling, om hvilke tiltag, der havde positiv betydning for at opnå målet om at gøre flere elever uddannelsesparate.

Nu er langt den største part af ressourcen af flertalsgruppen blevet afsat alene med faglig tilgang. Det er jo bestemt ikke nødvendigvis den eneste rigtige medicin, hvis det handler om elever, der er kørt træt i skolegang.

 

Kommentarer