Haslev

Spred glæde og støt

Se billedserie

Røde klovnenæser hjælper syge børn og deres familie

Hospitalsklovne skaber magiske øjeblikke for syge børn og deres familie. Danske Hospitalsklovne opfordrer nu alle til at købe en rød klovnenæse og dele et billede med næsen sammen med #spredglæde. Med sanger og skuespiller Szhirley i front bakker flere kendte op.

Som forældre og bedsteforældre er syge børn det værst tænkelige. Sorg, smerte og tårer rimer dårligt på børneværelse, gynger og legetøj – og for børn er hospitalet heller ikke den foretrukne legestue. Men også på hospitalet er der lys midt i alvoren. Sæbebobler, supermuskler og latter følger med Danske Hospitalsklovne, der tager indlagte børn og deres familier i hånden, når der er mest brug for det.

Hvert år indlægges omkring 75.000 børn på hospitalet. Med den populære skuespiller og sangfugl Szhirley i front opfordres alle danskere nu til at bakke op om Danske Hospitalsklovne.

”Jeg har oplevet vigtigheden af hospitalsklovnenes arbejde mange gange – de gør et fantastisk stykke arbejde. Når klovnene træder ind i lokalet, skaber de et pusterum og et helle fra frygten, og de giver hele familien afløb for sorgen gennem glæde og grin. Hospitalsklovnene kan med deres nærvær føre tankerne væk fra det syge. Det er en gigantisk hjælp,” siger Szhirley, der flere gange har oplevet Danske Hospitalsklovne, når hun har optrådt på danske hospitaler.
Alle kan støtte Danske Hospitalsklovne ved at købe klovnenæsen, tage et billede med den på og dele det på sociale medier med #spredglæde og #danskehospitalsklovne.

En magisk relation

Danske Hospitalsklovne besøger indlagte børn på 22 børneafdelinger, hvor de skaber magiske øjeblikke i mødet med de syge børn og deres søskende, forældre og bedsteforældre.

”Hospitalsklovnene er på børnenes niveau, og de er fantastiske til at være der 100 % for børnene. Uanset om der er to eller 10 børn, så får hospitalsklovnene alle børn til at føle, at det er dem, der er i fokus – fordi de er børn, ikke fordi de er syge. Klovnene siger fjollede ting, driller forældrene, spiller musik og leger med balloner, så det kommer til at handle om alt muligt andet end sygdommen,” siger Tina Blum Rasmussen, der er mor til seksårige Mikkel, som lider af en kronisk tarmsygdom.

Mikkel og hans familie har særligt haft glæde af Pablo. Pablo har været hospitalsklovn i 12 år.
”Hospitalsklovnen fokuserer på det raske i barnet – og på at være nærværende med afsæt i de ’guldkorn’, som børnene, nuet eller ens klovnemakker serverer. Det er mødet, legen og fantasien mellem klovn og barn, der for en stund får barnet til at glemme det hårde ved at være på et hospital,” fortæller Pablo.
Uddannede hospitalsklovne gør stor forskel

Danske Hospitalsklovne har i dag 53 professionelt uddannede hospitalsklovne. Og netop faglighed er i fokus i kampagnen, hvor budskabet er, at hospitalsklovnene er mere end sjov og ballade – de er ’ej blot til lyst’.
”Hospitalsklovnene virker så umiddelbare, og det er, fordi de er fagligt dygtige. De har en stærk situationsfornemmelse og fanger lynhurtigt stemningen. Fx skulle Mikkel på et tidspunkt tage noget medicin, og det kæmpede vi med i flere timer. Så kom hospitalsklovene ind og forklarede ham, at han ville blive megastærk af det der medicin – og så tog han medicinen! Hospitalsklovnene flytter fokus fra det syge til det raske,” siger Mikkels mor, Tina Blum Rasmussen.

Hos Danske Hospitalsklovne gennemgår alle hospitalsklovne en internationalt anerkendt uddannelse på halvandet år og efteruddannes løbende.

Danske Hospitalsklovnes arbejde er afhængig af støtte fra fonde, sponsorer og privatpersoner. Målet er at nå ud til alle indlagte børn, der kan have glæde af en hospitalsklovn. I dag besøger hospitalsklovnene halvdelen.

Fakta om hospitalsklovne i Danmark

– Hvert år indlægges omkring 75.000 børn. Hospitalsklovnene når i dag ud til halvdelen.
– Hospitalsklovnene er uddannede og lønnede. Uddannelsen tager halvandet år, og man undervises af fagpersoner, coaches og konsulenter fra hele verden.
– Danske Hospitalsklovne arbejder tæt sammen med personalet på hospitalerne.

Sådan støtter du Danske Hospitalsklovne

Danske Hospitalsklovne lancerer den 21. august en kampagne med budskabet ’ej blot til lyst’, der kulminerer den 7. september, hvor der afholdes Spred Glæde Dag. Kampagnen sætter fokus på Danske Hospitalsklovnes arbejde for syge børn. I kampagneperioden opfordres alle til at købe røde klovnenæser fra Danske Hospitalsklovne og dele billeder med klovnenæsen på sociale medier sammen med #SpredGlæde.

Klovnenæsen kan købes over hele landet i bl.a. Lidl, Lagkagehuset, Normal, Plantorama, NAME IT, Bruuns Galleri, Ønskebørn, Silvan og på Med24.dk.

Man kan også donere via MobilePay på 40360, sende en SMS til 1919 med teksten ”Klovn 50” eller ”Klovn 100” eller via foreningens hjemmeside: www.danskehospitalsklovne.dk/node/5/donate.

Hvem er Danske Hospitalsklovne?

Danske Hospitalsklovne er en velgørende forening, der har eksisteret siden 2003. Foreningen besøger indlagte børn og deres familier på alle landets 22 børneafdelinger. Hospitalsklovnen er en tryg hånd at holde i, når livet gør ondt. Danske Hospitalsklovnes mål er at nå ud til alle indlagte børn, der kan have glæde af en hospitalsklovn. Foreningens arbejde er kun muligt med donationer fra privatpersoner, fonde og sponsorer. Læs mere på www.danskehospitalsklovne.dk og www.facebook.com/DanskeHospitalsklovne

Kommentarer