Haslev

Svar til Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg

Læserbrev: Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg Kommuner har sendt en pressemeddelelse til den lokale presse i de to kommuner og efterspurgt svar fra borgmestrene

Af Borgmestrene for Faxe og Vordingborg Kommune

Borgmester Knud Erik Hansen, Faxe Kommune og borgmester Henrik Holmer, Vordingborg Kommune giver her en fælles udtalelse til pressemeddelelsen.

– Vi respekterer arbejdsmarkedets vilkår, og kommenterer derfor ikke de forhandlinger, der udspiller sig mellem overenskomstparterne i denne tid.

– Vi har stor respekt for det arbejde lærerne udfører i det daglige, til gavn for vores børn og unge. Et arbejde der også i fremtiden skal udføres uagtet resultatet af de forhandlinger, der foregår mellem Danmarks Lærerforening og KL. I begge vore kommuner ønsker vi at styrke kvaliteten i vore skoler, og vi er fuldt klar over, at et af de aller vigtigste elementer i elevernes læring og udvikling er lærerne. Vi ser frem til at skolernes ledelse sammen med vore mange dygtige lærere vil skabe den bedst mulige kvalitet indenfor de rammer der nu engang er. Og hvis der kommer en ny folkeskolereform eller nye vilkår for lærere, så er det selvfølgelig de nye vilkår der danner grundlaget for det fremtidige samarbejde.

– Vi finder det naturligt, at der stilles spørgsmålstegn ved tidligere aftaler i forbindelse med forhandlingerne om en ny aftale. Det er sket på mange andre områder i årenes løb, og lærernes arbejdstid vil som for alle andre også fremover være 1.924 timer/årligt incl. ferie. Det er muligt, at der sker ændringer i arbejdstidens fordeling mellem forberedelse og undervisningstid og hvem der fastlægger fordelingen, lokalt eller central. Det har vi ingen indflydelse på, da det jo netop er et væsentligt element i de igangværende centrale forhandlinger.

– Vi har noteret os lærerforeningens holdning til forhandlingerne og til regeringens forslag til skolereform.

– Vi afventer forhandlingsresultatet mellem parterne og ser frem til arbejdet med skolereformen i 2013 og 2014, således det kan være klar til skoleåret 2014/15. Og vi glæder os til også i fremtiden at have en god og konstruktiv dialog om folkeskolens udvikling.

Kommentarer