Tal et sprog som patienten kan forstå!
Når et familiemedlem bliver ramt af kritisk sygdom befinder vi os ofte i en presset situation. Derfor er det svært, at forstå de mange informationer, som et presset sygehuspersonale giver.
Indsendt af Jens Georg Bagge, Gydevej 6, 4660 Store Heddinge. Regionskandidat i Region Sjælland. Socialdemokratiet.
Ofte har lægerne fokus på de patientens sygdomssymptomer. Lægerne behandler ofte de enkelte symptomer hver for sig. Her glemmer sygehusledelsen at kigge på patienten som et helt menneske. I forlængelser heraf bliver mange patienter også hurtigere sendt hjem efter endt behandling. Derfor skal de Regionale sygehuse have fokus på at Region Sjælland ansætter patientkoordinatorer som:
- sikre en overskuelig og tryg samtale med patienten
- sikre patient en klar og enkel behandlingsplan
- sikre en effektiv koordination af patientens efterbehandling med bopælskommunen, når patienten sendes hjem.
- Sikre at Region og kommune tager et fælles ansvar.
Jeg vil holde mine Regionskolleger fast på, at vi har en stor opgave i, at sikre Sygehusene de ledelsesmæssige rammer for en tryg samtale, i et forståeligt sprog. At Regionen påtager sig sit ansvar for koordination af patientens videre behandlingsforløb.
Kommentarer