Haslev

Turbo på udlændinges danskkundskaber

Landmand Ole Kjær.

De Danske Sprogcentre, der findes i 52 byer landet over, lancerer i dag en kampagne, der skal få endnu flere udlændinge – og virksomheder – til at investere i målrettet danskundervisning. Erfaringen er nemlig, at undervisningen smitter positivt af på den udenlandske medarbejders fællesskabsfølelse, socialliv og lyst til at blive i landet.

De Danske Sprogcentre, der som de eneste tilbyder statsgodkendte danskuddannelser, lancerer i dag en kampagne rettet mod udenlandske medarbejdere og deres danske arbejdspladser. Målet med kampagnen er at få endnu flere udlændinge og virksomheder til at investere i danskundervisning, da det er en direkte genvej til større trivsel på arbejdspladsen. Samtidig styrker det evnen til at fastholde jobbet, etablere relationer til kollegaerne og ikke mindst lysten til at blive i Danmark. Derfor ønsker De Danske Sprogcentre med den aktuelle kampagne at komme i dialog med endnu flere virksomheder og deres udenlandske medarbejdere.

– Det er meget udbredt i serviceindustrien, landbruget og restaurationsbranchen at ansætte medarbejdere med udenlandsk baggrund. De senere år er der også ansat et stort antal højtuddannede udlændinge i mange andre brancher, ganske enkelt fordi der ikke findes nok medarbejdere herhjemme med de fornødne kvalifikationer. Fælles for de udenlandske medarbejdere er, at de naturligvis ikke kan sproget, og det påvirker dem negativt på en række områder. Derfor er det afgørende, at så mange udlændinge og virksomheder som muligt vælger at investere i en grundig og målrettet danskundervisning. Det er grunden til, at vi nu lancerer en målrettet kampagne, der skal oplyse om de mange fordele ved sprogundervisningen, forklarer Tove Engedal, næstformand i De Danske Sprogcentre og forstander på Lærdansk Herning, der er medlem af De Danske Sprogcentre.

I det hele taget er der tungtvejende grunde til, at de udenlandske medarbejdere gennemfører dansk- og samfundsundervisningen gennem De Danske Sprogcentre, enten ved selv at betale, eller hvis virksomheden tilbyder det som en del af ansættelsen. Det har ATP kundeservice gjort med stor succes.

– For os i ATP kundeservice er det vigtigt at bære et socialt ansvar. Vi føler, vi har en forpligtelse, for det er i alles fælles interesse, at vi får integreret vores medarbejdere bedst muligt, både på arbejdspladsen og i samfundet uanset sprog, kultur og oprindelse. Vores erfaring er, at en af de vigtigste ting for god integration er sproget. Undervisningen gør, at vores udenlandske medarbejdere trives socialt og vokser med deres opgaver, og vi kan klart anbefale andre virksomheder at indgå et samarbejde om sprogundervisning, siger Susanne Reinert, HR-chef i ATP kundeservice i Holstebro.

Også for landmand Ole Kjær i Ringkøbing har det gavnet både samarbejdet og det sociale samvær på gården.

– Jeg kan godt lide at gøre noget for at integrere vores nytilkomne udlændinge på en god måde, og da der på min gård er ansatte med flere forskellige nationaliteter, har jeg valgt at samarbejde med det lokale sprogcenter. Med tiden er sprogundervisningen blevet en integreret del af hverdagen her på gården, og de ansatte kan se idéen med det. De ved godt, at de står stærkere på arbejdsmarkedet, når de har danskundervisningen med i bagagen, og det gavner også vores sociale liv her på gården. Hvis man som arbejdsgiver overvejer at indføre danskundervisning, kan jeg kun sige ”kom i gang”, lyder det fra Ole Kjær.

De Danske Sprogcentre er en landsdækkende brancheforening for både private og kommunale sprogcentre, og på adressen www.dedanskesprogcentre.dk er det nemt for både medarbejdere og virksomheder at finde et sprogcenter i nærheden.

Kommentarer