Udvalg ønsker mere fokus på kvalitet i dagtilbuddene
Faxe Kommune: Børne- og Familieudvalget blev inspireret på deres tur til London for ganske nylig.
Børne- og Familieudvalget sætter fokus på udvikling af høj kvalitet i dagtilbuddene i Faxe Kommune. Inspireret af omfattende engelsk forskning har udvalget udpeget tre temaer, som udvalget i første omgang finder relevant for dagtilbuddenes områdeledelse og udvalget at arbejde videre med.
Ved et kommende temamøde for områdeledelsen og Børne- og Familieudvalget i juni måned kommer samtalerne blandt andet til at handle om forældresamarbejde, rum og møbler samt interaktion mellem børn og voksne i institutionerne – alt sammen i bestræbelserne på at højne kvaliteten på daginstitutionsområdet.
Det er fokusområder, som er inspireret af det hidtil største europæiske forskningsprojekt på University of London, hvor 3.000 børn er fulgt af forskerne gennem en 16-årig periode. På udvalgets nyligt afviklede tur til London blev politikere og fagkyndige repræsentanter fra kommunen præsenteret for resultaterne af denne omfattende forskning.
Læs også: To udvalg rejser på studietur til London
Konklusionen af forskningen er klar og internationalt anerkendt: Høj kvalitet i dagtilbud for de tre-femårige skaber en varig effekt hos børn og unge. Det gælder både i forhold, hvordan børnene klarer sig gennem skolen, og hvordan de klarer sig socialt.
– I Børne- og Familieudvalget ser vi, at der dagligt bliver ydet en fagligt kompetent og omsorgsfuld indsats omkring vores mindste børn. Der er ingen tvivl om, at vi i Faxe Kommune allerede gør rigtig meget for at give vores børn et godt udgangspunkt i livet, siger udvalgsformand Nellie Bradsted.
– De engelske forskningsresultater peger på, at man med fordel kan tage nogle af pointerne til sig for at styrke vores i forvejen gode indsats. Englænderne ser børnenes dagligdag gennem et læringsperspektiv. Det betyder ikke, at børnene ikke leger. Det betyder bare, at der i leg og lokaleindretning, daglige samtaler og i samarbejdet med forældrene hele tiden ligger et bevidst og planlagt læringsfokus, fortæller Nellie Bradsted.
Forældresamarbejdet
Omkring forældresamarbejdet viser den engelske forskning, at en tidlig, vedvarende og positiv dialog med forældrene omkring børnenes mål er vigtig. Ikke i form af løftede pegefingre, men i form af positiv, motiverende samtaler. ”Barnets bog” bliver brugt aktivt redskab i forhold til det enkelte barns læringsmål allerede fra en tidlig alder.
– Det er mit indtryk, at de i England søger at få en tæt dialog med forældrene, og at det er en fordel også i de tilfælde, hvor der er samtaleemner, som måske er svære eller problematiske. Jo mere man kender hinanden, desto nemmere er det at tale om de knap så spændende ting, siger Nellie Bradsted.
Interaktionen
Børne- og Familieudvalget iagttog ved selvsyn i to daginstitutioner, at kommunikationen mellem børn og voksne havde læring som omdrejningspunkt.
Det skyldes ikke mindst, at der i den engelske dagtilbudslov er end dog meget specifikke læringsmål for, hvad det enkelte barn skal opnå efter alder.
– Derfor var man ikke i tvivl om, at samtalen mellem de voksne og børnene havde et klart læringsmæssigt omdrejningspunkt. Den tilgang skal vi have sat i tale herhjemme for at afsøge, om vi kan bruge den engelske tilgang til at fremme de læringstiltag, vi selv allerede har gang i, fortæller Nellie Bradsted.
Rum og møbler
Det var tydeligt for Børne- og Familieudvalget, at englænderne med få og ikke særligt omkostningstunge kneb havde indrettet og møbleret daginstitutionerne på en måde, som fremmer at understøtte læringsoplevelser for børnene.
– Jeg er opmærksom på, at vi på vores måde har tiltag, hvor forældresamarbejdet, interaktionen og indretningen er i spil. Men vi ønsker i udvalget at fremme og styrke de områder, hvor den meget grundige forskning giver os et praj om, at vi med fordel kan gøre en forskel for vores børn og deres videre gang i skolevæsenet og livet, siger Nellie Bradsted.
Kommentarer