Faxe Ladeplads

Underskriv eller der er lukket for lystbådehavnen

Havn_Faxe_Ladeplads

Debat: Formanden for Lystbådehavnens bestyrelse, Flemming Juel, kommer her med sin egen version af sagen

Indsendt af Flemming Juel, Formand, Lystbådehavnens bestyrelse

Jeg vil gerne komme med min version af sagen, idet jeg ser, at forskellige, blandt andre  Hr. Klaus Rønholt  og flere andre har kommenteret  – det kan misforstås derhen, at vi ikke har gjort noget for at få sagen på plads meget før end udløb 31/12 14, hvor en ny aftale skulle være på plads!

Læs også: Gennemsejlingsaftale hastet igennem

Forløbet har været følgende:
Medio maj, henvendte jeg mig på kontoret hos Faxe Kalk og spurgte efter hvad der skete i sagen med en ny aftale – der vil komme et oplæg inden sommerferien eller straks efter! – i august henvendte jeg mig igen og fik besked på der blev arbejdet på sagen?! – primo oktober henvendte jeg mig igen på kontoret og fik at vide, at der snart ville komme noget! Det var jo også på tide, for den nuværende skulle være fornyet inden 1. november efter det der står i aftalen, det var Hr. Rønholt åbenbart ikke klar over?!

Der var ikke på noget tidspunkt nævnt noget om, at vi skulle komme med noget oplæg / indspark til en aftale!

Onsdag d. 15. oktober ringede Klaus Rønholt til mig for aftale af et møde på Faxe Kalks kontor d. 22. oktober tidligt på dagen, for jeg skulle til andet møde. På mødet blev jeg meget overrasket over at få udleveret en Allonge II, forlængelse af den nugældende Allonge I der har varet i 5 år, allonge II skulle gælde i 3 år. Jeg meddelte Klaus Rønholt, at vi ville vende tilbage når det var drøftet i bestyrelsen.

Nyt møde blev aftalt til tirsdag, d. 28. oktober, hvor jeg meddelte, at vi ikke umiddelbart kunne gå ind for den foreslåede forlængelse skitseret i allonge II, men vi måtte have tid til at drøfte sagen nærmere.

Der blev senere aftalt et nyt møde på Faxe Kalks kontor d. 18. november, hvor der fandt en egentlig forhandling sted om en forlængelse foreslået i Allonge II, og her er det primære for os kommer ind i sagen. Da jeg forlod mødet var det med enighed om og aftale om:

1. at bestyrelsen skulle komme med vores kommentarer til den nugældende overenskomst fra 1984, og hvad vi ønskede skulle ændres!

2. at vi skulle betale et mindre beløb i stigning pr. år. end foreslået i Allonge II det første år, altså 2015!

3. at forhandling om aftalen skulle finde sted betids til, at den kunne komme til afstemning / godkendelse på Lystbådehavnens generalforsamling i slutningen af februar 15. Det var bestyrelsens ønske, selvom det ikke er nødvendigt med det mandat vi har i bestyrelsen. Det skulle på gns. for at undgå den uro vi nu har fået fra flere andelshavere.

Så skete det som Klaus Rønholt tilsyneladende har ”glemt” at referere – han ringede til mig og meddelte, at de havde kontaktet deres advokat, som havde meddelt dem, at sagen skulle være i orden inden d. 1. januar 2015, og vi som følge heraf måtte komme til møde snarest for at drøfte sagen igen.

Jeg meddelte min bestyrelse dette overraskende opkald og besked, som medførte, at jeg bad 2 bestyrelsesmedlemmer til at deltage i et nyt forhandlingsmøde om sagen på Faxe Kalks kontor d. 9. december. Da vi forlod kontoret var det med en aftale der er lig den som nu er underskrevet gældende for 1 år.

Efter dette møde, som vi i øvrigt meddelte forhandlerne fra Faxe Kalk, vi ville forelægge havnens øvrige bestyrelsesmedlemmer, Strandjagtforeningens – og Sejlklubbens bestyrelser til udtalelse.

Der viste sig OK fra et flertal i havnens – og Strandjagtforeningens bestyrelse, men efter et møde i Sejlklubbens bestyrelse mandag, d. 15. december var et flertal i mod aftalen.

D. 17. december meddelte jeg Klaus Rønholt, at vi ikke kunne underskrive en aftale mod en klubs bestyrelses vilje, hvorfor vi måtte vente til der forelå en rigtig aftale som oprindeligt aftalt på mødet d. 18. november. Der fik jeg godt nok med store bogstaver besked på, at det under ingen omstændigheder kunne lade sig gøre – DEN AFTALE SKULLE VÆRE UNDERSKREVET INDEN d. 19. DEC. INDEN FERIELUKNING, ELLERS VAR GENNEMSEJLING ULOVLIG, OG DET KUNNE FÅ ALVORLIGE KONSEKVENSER HVIS VI GJORDE DET ALLIGEVEL!!

Med den besked gik jeg tilbage til Sejlklubbens repræsentant i havnebestyrelsen, Holger Pedersen, som foranledigede, at der blev fremskaffet et flertal i Sejlklubbens bestyrelse for indgåelse af en aftale, som så på min foranledning kun blev på 1 år. Hvis du kontakter mig,  kan jeg lige kort forklare hvad aftalen indeholder!

Begrundelsen for dette fra min side er, at vi i 2015, hvem der efter generalforsamlingen skal tage sig af det?, har den fornødne tid til at forhandle den ”rigtige” aftale på plads i god tid inden udløbet af 2015, så vi undgår denne situation igen!

Konklusion på sagen og hvorfor denne utilfredshed fra andelshavernes side er, at Hr. Klaus Rønholt og Hr. Poul Tholstrup løb fra den aftale jeg havde indgået på deres kontor d. 18. november, og vi ikke ved mine henvendelser på kontoret var blevet foreholdt, at VI skulle komme med indspark til en ny aftale – det var en overraskelse vi meget sent kun fik en Allonge II – forlængelse som passede Faxe Kalk bedst, grundet den omstændighed, at BG-Stone har forladt pladsen på havnen – hvad skal der så ske? Det vil vi da også gerne vide, men det er jo en helt anden historie!

 

Kommentarer