Unibrew præsenterer det bedste halvårsregnskab nogensinde.
Vejret har indtil midten af august været så godt, at Royal Unibrew har løftet salgsforventningerne til året, skriver ledelsen i regnskabet for 2. kvartal.
Bryggeriet Royal Unibrew har haft et godt andet kvartal af 2018, hvor vejret i Nordeuropa har bidraget til et højere salg af våde varer og en voksende bundlinje. Derudover har opkøb også trukket resultatet frem.
Det oplyser ledelsen i det netop offentliggjorte regnskab for første halvdel af 2018. Bryggerigruppen, der blandt andet omfatter ølmærker fra Ceres, Faxe, Albani og Thor endte april, maj og juni med et salg på 2,1 milliarder kroner mod 1,8 i samme periode sidste år.
De mange solskinstimer har også lunet på bundlinjen, hvor overskuddet i andet kvartal blev løftet næsten 30 procent til 359 millioner kroner, skriver Ritzau.
Overskuddet rundede i første halvår en halv milliard kroner, hvilket sikrer det bedste halvårsregnskab i koncernens historie. Det skyldes ifølge ledelsen en kombination af det ekstraordinært gode vejr, købet af Terme di Crodo i januarog en fortsat optimering af produkt- og salgskanalmiks.
Det fortsat gode vejr betyder tillige, at bryggeriet har opjusteret forventningerne til hele året. Selskabet venter, at salget lander mellem 7 og 7,2 milliarder kroner. Tidligere ventede selskabet en omsætning mellem 6,9 og 7,1 milliarder kroner.
Bryggerikoncernen har i 2018 købt flere virksomheder. I slutningen af andet kvartal overtog man således rettighederne til Cult Energy, Shaker og Mokaï og som nævnt blev sodavandsproducenten Terme de Crodo overtaget i starten af året.
Kommentarer