Banedanmark fornyr Køge Bugt Banen til sommer
![](https://faxenetavis.dk/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/s-tog-620x316.jpg)
Faxe Kommune: Togbusser erstatter S-toget på Køge Bugt Banen i 8 uger til sommer.
Hen over sommeren fra mandag den 4. juli og frem til søndag den 28. august fornyer Banedanmark jernbanen på Køge Bugt Banen fra Skelbækgade til Køge Station – en strækning, der benyttes af omkring 76.000 passagerer dagligt. Sporet fornyes fra Hundige til Køge, ligesom broerne på strækningen renoveres, og kørestrømsanlægget på hele strækningen bygges om.
Kørestrømsanlægget på strækningen er etableret i etaper fra Københavns Hovedbanegård i 1972 frem til Køge Station i 1983. Men anlægget opfylder ikke nutidens krav til anlæg på S-banen, og ombygningen sikrer bl.a., at banen bliver mindre følsom for kraftige vindstød.
Det betyder, at Banedanmark blandt andet skal lave 44 km sporombygning med nye skinner og sveller, 31 km ballastrens, 8 km ballastudskiftning, 31 nye sporskifter, mindre arbejder på 24 broer, og ikke mindst cika 80 km fornyelse af kørestrømsanlægget.
I perioden vil strækningen være spærret fra 4. juli til 20. juli mellem Åmarken og Køge og fra den 20. juli til den 28. august mellem Køge og Hundige. Der bliver indsat togbusser.
– Når vi fornyer spor, ombygger kørestrøm og renoverer broer til sommer, så udfører vi tre projekter samtidigt. Det gør vi både for at opnå stordriftsfordele og bestemt også af hensyn til passagererne, for vi ønsker at forstyrre deres dagligdag mindst muligt, når vi skal forny S-banen, oplyser projektchef i Banedanmark Anlæg og Fornyelse, Tom Møller Rasmussen. Og han fortsætter:
– Vi kan sikre en mere robust afvikling af trafikken på strækningen ved at udskifte anlægget og lave kortere afstand mellem de nye master og tillige få spændt de nye køreledninger hårdere op. Det arbejde udfører vi samtidig med, at vi foretager den nødvendige sporfornyelse, hvor det er nødvendigt at lukke sporet for S-tog.
– Vi har været i gang med forberedelserne i mere end et år for at klargøre projektet og ikke mindst finde løsninger på udfordringerne ved at lave banearbejder i tæt bebyggede områder, idet vi ønsker at genere naboer til banen mindst muligt, siger Tom Møller Rasmussen. Han afslutter:
– Vi ved, at det er til gene for de daglige brugere af Køge Bugt Banen, men arbejdet er nødvendigt for også fremadrettet at sikre en velfungerende S-bane. For at genere passagererne mindst muligt, har vi pakket alle arbejder i de otte uger, så vi kun forstyrrer én gang i stedet for at tage projekterne hver for sig.
Kørestrømsanlægget gøres færdigt i lange natspærringer frem mod udgangen af 2017. Det gælder blandt andet for strækningen København-Hundige.
Læs mere om sporarbejdet på Køge Bugt Banen
Her forbedrer og udbygger Banedanmark jernbanen i 2016
Banedanmark fornyer og vedligeholder løbende jernbanen for fortsat at sikre en høj rettidighed, ligesom de udbygger jernbanen til fremtidens behov. I Kristi himmelfartsferien, i pinsen og henover sommeren fornyer de blandt andet jernbanen på hovedstrækningen mellem Roskilde og Odense, særligt på Østfyn samt på Køge Bugt Banen.
Fornyelsesprojekterne på hovedstrækningen og Køge Bugt Banen er sammen med de øvrige projekter i 2016 nøje planlagt, samlet og koordineret for at mindske generne for passagererne mest muligt. Til trods for dette kan arbejdet desværre ikke gennemføres, uden at der i perioder enten lukkes helt for togtrafik, eller at togtrafikken reduceres.
De store anlægs- og fornyelsesaktiviteter i 2016 er:
- Sporfornyelse og broarbejder på strækningen Nyborg-Odense
- Totalombygning af spor og kørestrømsanlæg på Køge Bugt Banen
- Elektrificering af strækningen Esbjerg-Lunderskov
- Stationsarbejder ved Langeskov, Borup og Viby Sjælland
- Broarbejder på Ringsted-Femern banen
- Fortsat udrulning af nyt signalsystem på Roskilde-Køge-Næstved, Langå-Frederikshavn og S-banen.
- Broarbejder ved Kværkeby nær Ringsted
Kommentarer