Karise

Bosætning eller centralisering

debat_logo

Debat: Under den nylige debat om sammenlægning af de ældste klassetrin på Midtskolen påpegede en del forældre at eksistensen af en lokal skole med 0 – 9 klasse havde været et væsentligt argument for at flytte til kommunen

Indsendt af Eli Jacobi Nielsen, Byrådsmedlem for DF, Prins Buris Vej 19, 4653 Karise.

Under den nylige debat om sammenlægning af de ældste klassetrin på Midtskolen påpegede en del forældre at eksistensen af en lokal skole med 0 – 9 klasse havde været et væsentligt argument for at flytte til kommunen, og at en nedlægning af 7 – 9 klassetrin på en del af skolerne vil gøre de berørte byer mindre attraktive for de ressourcestærke børnefamilier man gerne vil tiltrække.

Planerne om de såkaldte overbygninger er foreløbig udsat, men langtfra aflyst, og man kan frygte at disse kommer til at slutte sig til rækken af allerede gennemførte centraliseringer i kommunen. Centraliseringerne, det være sig genbrugspladser, skoletandklinikker, biblioteker eller andet, gennemføres i forventning om besparelser ved lukning af et antal enheder, eller som stordriftsfordele generelt.

I nogle tilfælde er der sandsynligvis en umiddelbar, kortsigtet gevinst, mens det f.eks omkring skolerne er mere tvivlsomt om der egentlig er noget økonomisk udbytte overhovedet (www.cepos.dk/node/463), men i alle tilfældene er der tale om at besværliggøre dagligdagen for indbyggerne, hvilket underminerer mulighederne for at fastholde dem i kommunen

Ved højtidelige lejligheder lufter kommunens ledere visionen om at øge indbyggertallet til 40.000, en vision der primært baseres på den hurtige jernbaneforbindelse fra Haslev til København, der forventes fra 2019.

En positiv effekt er meget sandsynlig i Haslev by og den nærmeste omegn, men det er næppe intentionen/fornuftigt at alle de 5000 nye indbyggere skal bo her. Hvis man samtidig demonterer kommunale faciliteter i resten af kommunen, kan det blive endog meget svært at opfylde ambitionerne, idet tilflytning i Haslev området kan blive udlignet af fraflytning fra resten af kommunen.

Bosætningsstrategi behøver ikke være så svært: definer hvilke forhold der har størst betydning for potentielle til-/fraflyttere, og ager udfra dette. DF er gerne behjælpelig hermed, og peger på to områder der har stor betydning i.f.m. et tilvalg/fravalg af kommunen som bopæl: økonomi/omkostninger i forhold til andre kommuner, og tryghed omkring børnenes opvækst og skolegang. Herudfra stiller vi disse 4 forslag til rådighed:

Reducer grundskyldspromillen, så den er mærkbart lavere end i de omliggende kommuner

Reducer taksterne i børne- og ungdomsinstitutionerne, så de ligeledes er på et lavere niveau end hos »konkurrenterne«

Oprethold et fuldt skoleforløb på alle afdelinger af de 3 skoler, opret de nødvendige ekstra klasser så alle børn får mulighed for at fuldføre deres skolegang på den lokale skole. Der vil naturligvis være begrænsninger i mulighederne for at kunne tilbyde samtlige valgfag på samtlige skoler, og der vil være delte meninger om de sociale og pædagogiske konsekvenser af klasser med et beskedent elevantal – det bør her være op til de enkelte elever og deres forældre at afgøre om man foretrækker den lokale skole, eller man vægter sociale/faglige tilbud andetsteds højere.

Undlad at gennemføre yderligere centraliseringer, med tilhørende lukninger, af kommunale servicefaciliteter.

Som ved alle store, visionære projekter kræves en indledende investering, der først kan forventes forrentet efter en årrække. I dette tilfælde vil det være i form af formindskede indtægter fra grundskyld og forældrebetalinger, samt øgede udgifter til undervisningssektoren. Til gengæld kan man forvente øgede skatteindtægter fra tilflytterne til kommunen, og der vil således på lang sigt både være lagt op til en forbedring af økonomien, og muligheden for at få tilført nye kræfter til deltagelse i forenings- og kulturlivet.

Kommentarer