Formindsk CO2 – sig “nej tak” til reklamer
Hver husstand der siger Nej Tak til reklamer sparer miljøet for cirka 140 kilo CO2 udledning årligt
”Vi anbefaler kunderne i AffaldPlus-kommunerne, at de fravælger reklamerne ved postkassen. Vi ønsker ordningen ændret hos Post Danmark, så alle husstande aktivt skal sige ja tak, hvis de ønsker reklamer og gratisaviser i postkassen”, siger Niels Olsen, chef for marked og udvikling hos Affald Plus, til Sjællandske.
”Det er et nemt sted at sætte ind, hvis vi gerne vil minimere produktionen af affald: Hvis man alligevel ikke læser reklamerne, så meld dem fra”, siger Niels Damgaard, der er presseansvarlig hos AffaldPlus til TV2 Øst.
På Københavns Vestegn viser en undersøgelse at hver husstand modtager cirka 60 kilo reklamer årligt. Det kommunale selskab AffaldPlus modtager hvert år 13.000 tons gamle aviser og reklamer fra Syd- og Vestsjælland, hvoraf over halvdelen er reklamer. Reklamerne brændes og bliver til varme og elektricitet hvilket er nogenlunde CO2 neutralt. Men produktion og omdeling af reklamerne udleder cirka 140 kilo CO2 årlig pr. husstand så AffaldPlus opfordrer til at man læser reklamerne online.
”At minimere mængden af affald synes jeg er fint nok, men hvis vi snakker reklamer, som vi ved at danskerne læser, så synes jeg, at det er synd”, siger Henrik Larsen, chef for privatkunder i Post Danmark til TV2 Øst.
Man kan slippe for reklamerne ved at sætte en rød mærkat fra PostDanmark på postkassen, hvor der står “Ingen reklamer tak”.
Her kan man sammenligne tilbudsaviser på nettet
Kommentarer