Karise

Høringssvar om udskolingen

debat_logo

Debat: Hvis vi først  kigger på transporttiden der tilbydes eleverne udefra, vil det have stor betydning for deres dagligdag.

Indsendt af Annemarie Neumann Kalkerup (Adressen er kendt af redaktionen)

Denne store udfordring bliver svær at ændre på, da skolereformen tvinger eleverne til i forvejen lange skoledage. Eksemplet Center for undervisning viste til mødet på Rolloskolen er dybt bekymrende. At have en mødetid kl. 8.50 og en sluttid på 15.50 gør, at elever fra bl.a. Karise får deres 35 timers undervisning samt 5 timers transport og et par lange gåture. Så er de i Karise ca. 16.30, dette er vel og mærke kun hvis de bor i Karise by. Kommer de f.eks. fra Vemmetofte og skal videre med bussen er de hjemme ca. 17.30.

Med den ekstra transporttid både morgen og eftermiddag, frygter jeg, at de unge bliver skoletrætte før tid. Jeg frygter en af konsekvenserne, af den lange transport tid kan blive et øget fravær da flere elever kunne have tilbøjelighed til at pjække. Deres uvilje mod, at skulle flytte skole uden de selv har ønsket det, mærker jeg allerede nu i min dagligdag, når jeg møder de unge fra 7-9 klasse. Det giver mange af dem en frustration, vi som voksne slet ikke burde byde dem. Risikere vi med en uge på over 40 timer og dette tvungne skolevalg, at ende med unge der mistrives? Har I hørt eleverne hvad de helst vil?

Øget offentlige transport udgifter på ca. 680.000 kr… Betyder det en tillægsbevilling i et allerede stramt budget eller betyder det en reducering i lønkroner for evt. 2-3 lærer når overbygningen kommer? Jeg er sikker på at fagligheden på hver afd. kunne få et løft for de penge og samtidig beholde lærere i job.

Økonomien til de tilbygninger det må kræve for at drive en god skole, hvor kommer den fra? Rolleskolen rummer i dag IKKE de faglokaler der skal bruges til dette. Dens kapacitet til at skulle rumme en overbygning er på nuværende tidspunkt ikke eksisterende. Dette er ikke et accepterende undervisningsmiljø, hvis I forventer at det allerede skal etableres i august 2016. Kan vi virkelig byde vores unge det?

Ungdomslivet i Ungdomsskolens nye etablerede ungdomsklub risikerer også at ryge i svinget. Hvis antallet af unge i klubben daler vil klubben jo lukke, det siger sig selv!! Det kan godt føles som om, at I er ved at afvikle de små byer og de lokalsamfund der er. Den ønskede tilflytning Faxe kommune har, bliver ikke i de små lokalsamfund. Det giver samtidig børnefamilierne gode argumenter for at fraflytte kommunen og ligge sine skattepenge et andet sted. Karises boligområde har et stort potentiale for netop at trække flere børnefamilier til, både med togbanen til Køge og Permatopia der under ejendomsstrategien skrev i deres høringssvar, at de kom med 66 børn til Karise skole. Jeg kan godt frygte, at de vælger privatskolerne eller bakker helt ud af deres oprindelige plan om at flytte til Karise.

Formanden for uddannelsesudvalget, Jonas Kristinsson udtalte sig for nyligt i en artikel om, at vi måtte se ud over lokalsamfundet. Ja det kan meget vel være, at han vil have af vi skal det. Men vi frygter, at de store elever vil blive i de byer de studere i, enten for at lave gruppe arbejde, besøge nye kammerater el. bruge Faxe´s foreningsliv, da de ikke vil kunne nå hjem, til det de fritidsaktiviteter de plejer at gå til. Jonas Kristinsson udtaler også, at han tror på det frie skolevalg men åbenbart kun til og med 7 klasse!

Men det er jo også nemt for ham at udtale sig om lokalsamfundene på den måde, da han sjovt nok ikke selv bor i nogen af dem, men i Faxe hvor overbygningen skal lægges.

Så ja, vi i byen bekymre os altså for lokalsamfundet, uanset om vi kun taler faglighed i skolen og at det er en af bevægegrunden for, at samle overbygningerne i Faxe kommune. Og hvad med relationerne til de unge og vores gode SSP arbejde? Hvem skal så have en finger på pulsen og en føling med hvad der foregår i Karise by, hvis vi ikke længere har relationerne med de unge?

Lige pt er elever og lærere stadig i gang med at finde deres ben i den skolereform, der ramte os sidste år. Nu vil I bryde det hele op en gang til og lave ny struktur samt splitte kollegialiteten og udfordre den fagligheden der er på de nuværende skoler. Det er meget givtigt for de små klasser, at de store elever forbliver på skolen. Der er venskabsklasser på kryds og tværs af 0-9 årgang og de små ser op til de store og lære meget af dem. Hvis 7-9 kl. flyttes, går denne sociale aktivitet jo i stykker, hvilket vil være en skam.

Til allersidst må jeg spørger jer, om I har tænkt på, hvad der vil ske med SFO 3 i de små byer hvis I fjerner 7 klassetrin?

Hvis forslaget om, at samle udskolingen på afdeling Rollo træder i kraft, må I tage højde for at der er en pladsproblematik på Rolloskolen. De vilkår I giver de unge skal være de bedste ellers taber vi dem. Undervisningsmiljøet og fagligheden skal være i top og klar før de unge ”flytter” ind.

Kommentarer