Hvem bliver taberne i klassedannelserne i år?
Læserbrev: Jeg deltog i spørgetiden på byrådsmødet her til aften vedr. klassedannelserne og vores børn, som er og bliver taberne
Indsendt af Liza Pedersen, Alslev, 4653 Karise
Ikke ”kun” de børn der bliver flyttet mister. Også de børn der bliver tilbage mister.
Jeg havde min datter på 6 år med, som selv ytrede sin mening om udsigten til at miste sine venner.
Vi har været der sidste år, og sorgen er stadig stor.
Jeg afleverede her til aften 239 underskrifter “imod at vores børn flyttes væk fra Karise” og meddelte samtidig byrådet at vi endnu ikke var færdig med at indsamle underskrifter, da vi jo “kun” har indsamlet siden mandag eftermiddag. Se mere på facebook fællesag: Vedr. skolestart i karise.
Vi lader forsat underskriftssedlerne hænge i Karise børnehus 2’eren og 4’erne og i Karise Superbrugs.
Kommunevalget er først til efteråret, og selvom vi måske ikke lykkedes at rykke noget for de nystartende elever i år, skal vores holdning som borgere ikke ligge uhørt hen nu; blot fordi der vælges fra kommunalpolitiskside at behandle største parten af skolestrukturen for lukket døre.
For mig handler det ikke kun om Karise, men om den sammenhængende kraft der er, i at vores børn kan gå på skoler, som de helt naturligt vil være knyttet til fra små; i form af at der i børnehaverne ofte bruges tid på at introducere børnene til SFO og skole. Og ikke mindst følges ad med de legekammerater de allerede kender.
Når handelsstandsforeningerne arrangerer begivenheder, så som børneloppemarkeder, Halloween, fastelavn og juletræstænding osv. så kan børnene genkende hinanden, grine sammen og have et fælleskab der kan bygges på.
Det kommer de ikke til i samme omfang, ved at gå på skoler i andre byer langt væk fra deres bopæl.
Og hvad blev der af den sunde del i kommunen om at spare co2?
Personligt ser min mand og jeg det noget lettere for vores hverdag, at kunne cykle knap 3 km. uden cykelsti til Karise, aflevere datteren og derefter tage toget til arbejde i KBH.
Dette bliver noget svære at praktisere, hvis det bliver Rollo-afdelingen i Øst skolen hun ender på, fordi vi bor uden for BYSKILTET (dog under Karise postnummer) og vi har ca. 9,5 km. til Faxe UDEN cykelsti og den modsatte vej af vores arbejde.
Jeg vil undlade at sætte navn på, men et af byrådets medlemmer nævnte ligestilling i forhold til eleverne og klassedannelserne. Hvor er ligestillingen henne når det er elever UDEN for byskiltet/byområdet der står først for i puljen til at flytte skole?
Kære Politikere (læs de af jer, der stemte FOR skolestrukturen).
I fordrer splittelse i etablerede børnevenskaber, og voksnes venskaber, og i de muligheder de enkelte familier har i forbindelse med de byer de er knyttet til, så som familie, venner og bekendte der i kneben situationer ville være i stand til at træde til og hjælpe i visse situationer i et familieliv; som ikke være sig mulige på sammen måde, hvis hjælperen skal køre kilometer vis med tog/bus/bil for at hente eller bringe barnet til en skoleafdeling i en anden by.
En af kommunalpolitikerne påpegede her til aften overfor mig, at ”børn lærer at etablere nye venskaber”.
JA det er muligt, og lad os bare lige nævne FN’s Børnekonventionen her.
ARTIKEL 2: Ligestilling og beskyttelse mod diskrimination
Princippet om, at alle rettigheder gælder for alle børn uden undtagelse. Statens forpligtelse til at beskytte børn mod alle former for diskrimination
ARTIKEL 3: Sikring af barnets interesser
Samfundets forpligtelse til at sikre barnets interesser, når der træffes beslutninger. Statens forpligtelse til at vedtage særlige regler, der beskytter barnet.
ARTIKEL 12: Retten til at udtrykke meninger
Barnets ret til at give udtryk for en mening og krav på, at denne mening respekteres
ARTIKEL 31: Hvile og fritid
Barnets ret til hvile, fritid og leg og deltagelse i kulturelle og kreative aktiviteter
Ingen af disse ovenstående punkter synes Faxe kommune at tage hensyn til, og hvorfor egentlig ikke??
Kommentarer