Karise

Hvis man ikke bliver hørt, må man råbe højere

Debat: Nogle sprænger en brintbombe, så verden kan blive hørt, – men så drastisk vil jeg ikke være!

Indsendt af Svend Aage Hansen Drosselvej 3, 4653 Karise

Jeg læser med interesse DAGBLADETs indlæg 5. Januar 2016 med erhvervsdirektør Jesper Ib Poulsen. Business Faxe “Copenhagen” udtalelse: “Jeg tro på, det lykkes” – ja, om et til to år ? Det skal han også tro på, når han har fået ekstra mandskab og en pose penge yderligere til at fremme erhvervsudviklingen i Faxe kommune. – Det bliver en stor opgave, for Faxe kommune har aldrig formået at tiltrække erhvervs- og industrivirksomheder.

Det begyndte så godt i 1970 erne, da jeg var med til at starte Faxe Erhvervsråd – nu Business Faxe Copenhagen. I godt samarbejde med Faxe Bryggeri købte Faxe kommune “Fredensdal” med tilliggende store arealer, og det blev til en god begyndelse på erhvervsudvikling i Faxe kommune.

Faxe Bryggeri hjalp godt til ved at købe en væsentlig del af arealet til fremtidig udvidelse, og på det, der i mange år blev kaldt festpladsen, havde man planer om at opbygge et “Legeland” eller “Sodavandland” ligesom Bon Bon Land i Holme Olstrup mange år efter opstod. Man havde også planer om at opbygge den egentlige gamle Faxe by omkring “Svendsens” skole, og samtidig ville man satse på, at man kunne lave en yderligere turist attraktion for Faxe, ved at forberede en udsigtsplatform ved det stærkt voksende Kalkbrud. Disse store interessante planer blev desværre aldrig rigtig til noget. Faxe Bryggeri har godt nok udvidet betydeligt, men der er plads til meget mere. Faxe kommune har siden udbygningen af Industriparken på den vestlige side af området formået at få sat noget i gang, men der er ikke tilført ret meget mere de sidste 25 år !

Rønnede kommune gjorde også i de år store fremskridt med erhvervsudvikling, Kommunen købte siden store arealer omkring området, men det ligger nu helt stille.

I Haslev har man nu et gammel forsømt industriområde med mange tomme lokaler og usolgte grunde. Et etableret stenknusnings firma kom godt i gang, men Faxe kommune havde ikke taget højde for firmaet arbejde, og der blev herefter nedlagt forbud for fortsat drift !

I Fakse Ladeplads har man helt stoppet erhvervsudviklingen. Udlægning af havneområdet til attraktive boliger begyndte. Da det var på “moderne” i København og flere byer med nedlagte havnearealer, sprang Faxe kommune også på den ide, men der kom man også for sent ! – Nu har man igen ændret lokalplanerne, man jeg tvivler på, at der kommer nogen ny industri, når Faxe kommune tvang Firmaet GB Stone til at nedlægge virksomheden, fordi kommunens planlæggere ikke havde tilpasset denne drift til havneområdet.

I Karise må vi være glade for den erhvervsudvikling vi fik, da byens befolkning bakkede op om Karise Erhvervsudvikling A/S. Et selskab der blev etableret i 1963 af en meget aktiv gruppe selvstændige erhvervsdrivende, som formåede at tiltrække 7 virksomheder på Solagervej, efter at man have solgt 18 parcelhusgrunde. Siden blev det også til Kløvervejs udstykningen. Selskabet blev nedlagt i 1966, da opgaven var løst. Vi var stolte af, at kunne tilbagebetale aktiekapitalen til kurs 162. Desværre fortsatte den gamle Karise kommune ikke udviklingen, og da vi ufrivilligt blev indlagt under Faxe kommune, stoppede hele udviklingen i Karise – nu skulle det være Faxe ?

Nu er der snart kun firmaet SP medical før Stig Ravn tilbage. – Ja, så har vi da heldigvis fået Danich Agro på Køgevej, og der kan Faxe kommune være godt tilfreds, men Business Faxe har vist aldrig været inde i dette store projekt.

Sidst i 1970 erne havde mit transportfirma stort behov for at få noget mere plads i Karise, men Faxe kommune formåede ikke at tilpasse et nyt erhvervsområde i Karise til virksomheden, og derfor blev det senere til en stor udvidelse og filial i Næstved. Da firmaet var på sit højeste i 1989, havde man 2 ejendomme på Drosselvej og en lille grund på Solagervej, men så nedlagde Faxe kommune forbud for færdsel med store lastvogne på Drosselvej, og det var med til at stoppe firmaet !

Igen – hvor har Faxe Erhvervsråd / Business Faxe været hende i dette forløb. Institutionen har ikke på nogen måde været med til at fremme erhvervsudviklingen i Faxe Kommune.

Det er nu 5- 6 år siden man begyndte at tale om udlægning af industriarealer ved Sydmotorvejen; Rønnede, men på det tidspunkt havde man særdeles god fremgang i Transportcentret Køge, Stop 38 Bårse, Stop 39 Stensved, så Faxe kommune kom igen for sent ! Uagtet der var stor modstand og skepsis i lokalbefolkningen satte man alligevel udstykningen i gang, og indtil nu har man vel brugt 35 mill. (skriver 35 millioner) gode danske kroner og så det løse til 7 grunde og lidt vejanlæg, langt fra rensningsanlæg, og med dårlige adgangsmuligheder for store transporter. På området ligger en firelænget ejendom, som blev indrettet til show room og salgskontor, men nu bruges ejendommen vist nok til andet formål ? Er denne ejendom indarbejdet i kommunens Ejendomsstrategi 2015 ?

Slår man op på Google Earth, kan man kun se et stykke ny anlagt vej (uden navn) og Street view er slet ikke ajourført, så hvordan skal eventuel interesserede købere finde det ? Det opsatte flag for “Eco Valley” var på et tidspunkt hængt på hovedet, og på det sidste har det hængt i laser ! – Hele dette projekt er efter min mening et fejlprojekt af dimensioner !

Da forslaget kom frem, var der en virksomhed i Dalby “Ejot”, som i god tro for, at man hurtigt kunne flytte ud på det nye industriområde som den første viste stor interesse – men sådan blev det ikke ! I stedet tilbød Faxe kommune virksomheden et industriareal på en grund i Rønnede, som kommunen vel vidende havde været brugt af Storstrøms amt som garageanlæg med oliestandere, oplag af store mængder salt m.v. og maskinpark. – Kommunens Byplanlæggere og Teknisk afdeling burde være vel vidende om, at grunden kunne være forurenet, men kommunen solgte grunden uden ansvar for eventuel oprensning. Da virksomheden havde færdigjord sit byggeri, ønskede man at få fjernet en del overskuds jord, men så opstod der problemer. Kommunen satte hårdt på, og virksomheden blev mere og mere frustreret. Nu er sagen efter 2 – 3 år endelig afsluttet med en udgift for Faxe kommune på 250.000 – 300.000 kr., og et anseeligt beløb i sagsomkostninger af virksomheden. – Havde Faxe kommune erkendt sin fejl fra starten og betalt de 30.000 kr. , det kostede at fjerne den forurenede jord, var der aldrig opstået en så dårlig omtale af Faxe kommune ! – Jeg har altid haft opfattelsen af, at Faxe Erhvervsråd / Business Faxe skulle være en upolitisk instands, som var neutral og fuldt ud varetage medlemmernes og virksomhederne interesser, men man udeblev også i denne sag ? Sagen er selvfølgelig almindelig kendt i Erhvervskredse, og det fremmer ikke interessen i at flytte sin virksomhed til Faxe kommune.

Hvis Faxe kommune hele tiden havde udlagt en fast deponeringsplads for mindre forurenet jord et sted i kommunen, i stedet for at sælge sine lossepladser, var denne sag aldrig opstået, og det kunne have sparet kommunen og bygherrer samt entreprenørerne for mange penge.

Det er netop ca. 10 – 12 år siden man ændrede en lokalplan fra Parcelshus område til grønt område i Karise, og så etablerede man en deponeringsmulighed, som en støjvold langs med banen ved Dalbyvej i Vestergårds udstykningen. Den daværende kommuneingeniør blev flere gange gjort opmærksom på, at der blev tilkørt mere eller mindre forurenet jord til jordvolden, og straks blev det dækket til med ren jord. Der ligger nu mindst 1500 – 2000 kbm. Det var kun den entreprenør, som byggemodnede kommunens store parcelhusudstykning og signe egne udstykninger, som måtte tilkøre overskudsjord til deponering. At entreprenøren i de år selv deponerede overskudsjord fra andre byggepladser, og desuden fjernede store mængder muldjord, som blev brugt til muldafdækning i København, det er der aldrig blevet talt højt om !

Og så er der “Stop 37” Rønnede. Det er snart mange år siden Faxe kommunes byplanlæggere udarbejdede lokalplan forslag om udbygning af et område ved Ny Næstvedvej med Hotel, rasteplads, tankstation m.v., Der kom god nok andre økonomiske tider, men hvor har Business Faxe være i denne sag ?

Faxe kommune solgte ligeledes for mange år siden Rastepladsen ved Sløjfen / Rønnedevej i Faxe. Tilsyneladende har man solgt grunden uden byggepligt eller med tilbagekøbsret, for det ser ikke ud til, at der sker nogen på området ? Igen en fejldisposition fra Faxe kommune ! Rastepladsen er meget velbesøgt, især af de mange lastbiler der ankommer til Royal Unibrew og Haribo, idet chaufførerne her gør stop. Der står godt nok en toiletbygning, men den er låst med det til følge, at hele pladsen flyder med lord og affald. Det er ikke med til at fremme turismen i Faxe området. – Hvor er Business Faxe hende i den sag ?

Faxe kommune er p.t. ved at oprette et “Borgerpanel”, så man der igennem kan få en god dialog og input fra borgerne. Det bliver da spændende, hvad man kan få ud af det. Man må da håbe, at de indkomne forslag må blive seriøst behandlet og undersøgt, og at man ikke bare går tilbage til de forslag planafdelingen og øvrige administration har fundet frem til.

Erhvervsdirektør Jesper Ib Poulsens nytårsindlæg 5. Januar 2016 slutter med citat: “Vi har haft et godt samarbejde med såvel politikerne som administrationen, der har været gode dialoger, og de går meget op i det. Ligesom vores medlemmer, der er kommet med mange gode input i løbet af året”.

Som fuldgyldig medlem af Business Faxe indsendte jeg et forslag til behandling på årets generalforsamling 2015 om infrastrukturens udbygning i forbindelse med etablering af Eco Valley og fremtidig erhvervsudbygning i Faxe kommune. Forslaget var rettidig indsendt, og jeg modtog en administrativ kvittering for rettidig modtagelse. – Dagen før generalforsamlingen blev jeg kontaktet fra sekretariatet for at meddele mig, at forslaget desværre ikke kunne indgå i og behandlet som et punkt på dagsordenen. Forslaget omhandlede “Etablering af en Vejforbindelse fra Faxe Alle´ i Faxe til Ulsevej.” – Da jeg mødte på generalforsamling, blev jeg straks kontaktet af Erhvervsdirektør Jesper Ib Poulsen og formand Hans Elverdam, som beklagede sagens forløb, men Dirigenten var blevet pålagt at oplyse dette ved mødets begyndelse. Dirigenten oplyste citat: at der rettidigt var indsendt et forslag fra Svend Aage Hansen vedr. ny vejforbindelse Faxe – Ulse, men måtte konstatere, at forslaget jf. vedtægternes § 4 ikke var blevet rundsendt til medlemmerne i tide og derfor ikke kunne behandles. – Dirigenten og Formanden beklagede fejlen, i stedet vil Svend Aage Hansen blive tildelt taletid under punktet eventuelt, og det blev besluttet efterfølgende at udsende forslaget til medlemmerne. Alle ved, at under eventuelt kan alt fremsættes, men intet kan vedtages eller gå til afstemning !

Da jeg altid er rimeligt forberedt til sådan et møde, havde jeg selvfølgelig medtaget et USB stik til fremvisning i forbindelse med behandlingen, men ved afprøvning på Business Faxes medbragte computer, kunne det “desværre” ikke virke, uagtet jeg forud havde afprøvet det på 2 computers. Resultatet blev så, at jeg under eventuelt måtte forsøge at fremlægge mit forslag med mine talegaver, så godt jeg kunne. Jeg havde efterfølgende fornøjelsen at blive kontaktet af flere deltagere, som synes godt om forslaget.

Jeg mener, at dem af Toksværd gruppen og mig fremsatte forslag om etablering af Alternative vejforbindelser fra Næstved til Sydmotorvejen og etablering af nordvendte ramper ved Ulse, samt mit forslag om en Statsvej fra Faxe til Ulsevej, ville have særdeles stor betydning for udbygning af erhvervslivet i hele Faxe kommune. Mit forslag har jeg for øvrigt fremlagt for 10 år siden som en udbygning af adgangsvejene fra Sydmotorvejen til Stevns og Faxe kommuner. Forslagene er egentlig ikke mine, men en forsættelse af de militære planer fra “Den kolde krig”, om at der skulle etableres forsyningsveje til alle Forterne rundt ved kysten. I Faxe kommune blev der derfor anlagt den sydvestlige del af Ny Stevnsvej fra St. Heddinge til Faxe, men videreførelsen til Ulse og Sydmotorvejen blev desværre aldrig færdiggjort ! Ligeledes var der planlagt en vejforbindelse fra Klippinge over Hårlev til Slimminge vejen og Sydmotorvejen, hvor der er både nord- og sydvendte ramper, samt mulighed for adgang til togtransporter. Denne forbindelse er i almindelig tale omtalt som “Vognmandsruten” i Stevns kommune, og der er endelig planlagt et møde mellem Køge og Stevns kommuner borgmestre og Transportministeren om dette vejprojekt, som vil give Stevns kommune en væsentlig bedre forbindelse for erhverv og pendlere til og fra København og Vestsjælland.

Jeg skal i øvrigt yderligere oplyse, at jeg ved ankomst til stort arrangeret Erhvervsmøde på Gisselfeldt fik mundtlig pålæg af en kommunal chef og, at jeg ikke skulle fremkomme med nogen udtalelse om vejprojekter.

Siden har jeg gentagende gange kontaktet Erhvervsdirektøren og formanden for Erhvervs- og kulturudvalget Dorte Nybjerg om et møde, men man har ikke haft tid. Ved sidste henvendelse pr. mail i november 2015 fik jeg svar fra Erhvervsdirektøren citat: at man p.t. var travlt optaget af budgetforhandlinger, nye arbejdsopgaver og planlægning af arbejdsgange og opgaver med de nye ressourcer og bemanding, som skulle være klar 1. januar 2016, – så svaret var – nyt citat: Derfor vil jeg foreslå, at du kontakter mig igen – hvis ikke jeg kontakter dig først, i slutningen af vinteren. Der er vi kørt rigtig i gang, og der har jeg forhåbentlig igen tid til at kigge på infrastrukturen. Det ligger mig på sinde, da det, som du siger, også har indflydelse for Eco Valley. – Mit forslag om en vejforbindelse skulle give muligheder for en igangsætning og fortsættelse på de store industriarealer, som stadig er ledige i Faxe, så byen ikke snart går helt i stå !

Nu er vi efterhånden kommet ind i det nye år, og jeg glæder mig til at se nogle gode resultatet med Erhvervsudvikling i Faxe kommune.

Kommentarer