Kommunens borgerrådgiver får stadig flere henvendelser

Faxe Kommunes borgerrådgiver, Anne Thielemann har netop aflagt den tiende årsberetning, siden stillingen blev oprettet i 2007.

Borgerrådgiveren har i 2016 fået 392 henvendelser mod 347 i 2015 og 345 2014. Af de 392 henvendelser er cirka 35 procent eller 135 henvendelser oprettet som skriftlige sager. Det er en stigning på cirka 7 procent i forhold til 2015.

I 53 tilfælde har borgerrådgiveren udfærdiget et forslag til anke. I 2015 var tallet 45.

Borgerrådgiveren har desuden videresendt 72 klager til besvarelse i centrene. I 2015 var tallet 53 og i 2014 blev 65 sager videresendt.

I lighed med tidligere år er drejede hele 257 af sagerne sig om familie- social- og beskæftigelses-området, mod 235 året før.

Rapporten omhandler blandt andet:

  • Udvalgte sager vedr. cpr-oplysninger
  • Sager af generel betydning, f.eks. anke, journalisering og notatpligt
  • Beskrivelse af tendenser på det sociale område
  • Opfølgning på borgerrådgiverens anbefalinger i årsrapport 2015

Lang sagsbehandlingstid

Kommunen skal genvurdere en klage over en afgørelse inden 4 uger fra klagens modtagelse. Men der ses desværre en del sager, hvor der går 2-3 måneder før sagen videresendes til den relevante klageinstans uden at borgeren har fået besked om dette. Ankestyrelsens ankestatistik for 2016 viser desuden, at antallet af hjemvisningssager, der ikke er tilstrækkeligt belyst, i Faxe Kommune er stigende.

Savner den personlige kontakt

Borgerrådgiveren har i løbet af året blandt andet erfaret at nogle borgere oplever det som ganske svært ikke at kunne sidde personligt overfor en medarbejder og tale om deres problemer. Det opleves langt sværere med telefonisk kontakt.

Synlighed

Borgerrådgiveren har i 2016 blandt andet deltaget i Faxe-K-messen sammen med andre repræsentanter for kommunen. Der var en del forespørgsler af generel karakter. Nogle af disse borgere har efterfølgende kontaktet borgerrådgiveren for at få råd og vejledning.

Borgerrådgiveren har også fortalt om sit arbejde i Aktivitetshuset i Roholte.

Læs også: Mød kommunens borgerrådgiver i Roholte

Man kan downloade rapporten fra kommunens hjemmeside. (pdf-fil – åbner i nyt vindue)

Borgerrådgiveren har blandt andet til opgave at hjælpe borgere, der på den ene eller den anden måde er kommet i klemme i det kommunale system. At komme i klemme i det kommunale system kan set med borgerøjne være, at man ikke forstår indholdet i et brev eller at man ikke får svar på sine forespørgsler.

Nogle sager kan dreje sig om grundlæggende sagsbehandlingsfejl af indgribende karakter for den enkelte borger – andre om noget så banalt som forventningsafstemning.

Alle borgere i Faxe Kommune kan henvende sig til borgerrådgiveren.

Kommentarer