Haslev

Kommuner vil stævne staten i sag om vejbidrag

Faxe Kommune: Forsyningssekretariat har givet Faxe Kommune en ekstraregning på 1,2 million kroner i vejafvandingsbidrag

Alle danske kommuner skal betale et vejafvandingsbidrag til deres lokale spildevandsselskab alt efter regnmængder og lokale afvandingsforhold.

I mange år afgjorde kommunerne selv hvor stort vejbidraget skulle være. Men i 2009 blev der indført en ny vandsektorlov. Herefter er det statslige Forsyningssekretariat overordnet myndighed på området. De har nu afgjort, at 71 kommuner i årene 2007 til 2010 har betalt næsten 300 millioner kroner for lidt i vejafvandingsbidrag til spildevandsselskaberne. Det skriver Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.

Penge som vil blive modregnet i kommunernes bloktilskud, med mindre de betales.

Det fik 40 kommuner til under protest at betale i alt 162 millioner kroner til spildevandsselskaberne, fordi de mange millioner på den måde blev bevaret i nærområdet.

– Det har været en underlig proces. Vi er stærkt utilfredse over den måde, denne sag er blevet kørt på. Vi har som landkommune ikke ledt regnvand i kloakkerne på samme måde, som man for eksempel har gjort i storbyerne. Alligevel har Forsyningssekretariatet fastsat, at vi skal betale samme ensartede beløb. Det er en helt tilfældig form for ensartethed. At man så endda ændrer principper med tilbagevirkende kraft… Det, troede jeg ikke, var noget, man benyttede sig af i vores land, udtaler Knud Erik Hansen (S) borgmester i Faxe Kommune til Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.

Faxe Kommune har valgt at betale ekstraregningen på 1,2 million kroner til spildevandsselskabet. Men 31 kommuner, heriblandt Stevns Kommune, der fik en ekstraregning på 5,4 millioner kroner, vil ikke bøje sig for det statslige krav.

– Principielt synes vi ikke, at det er rimeligt, at vi skal betale disse penge. Men vi valgte at betale, for vi ønskede ikke at komme i en situation, hvor vi risikerede, at pengene gik tabt og ikke kom vores borgere til gode, siger Knud Erik Hansen.

Flere af de 71 kommuner, både nogle af dem der har betalt under protest og nogle af dem der ikke vil bøje sig, er sandsynligvis på vej til at stævne staten, fordi sagen handler om grundlæggende juridiske principper for samspillet mellem stat og kommuner. Men også fordi Forsyningssekretariatet har skiftet beregningsmetoder undervejs i forløbet. Desuden har kommunerne ikke haft en chance for at indrette sig, da modregning sker med tilbagevirkende kraft helt tilbage fra 2007.

– Normalt er det sådan, at overordnede myndigheder vurderer, om kommunernes afgørelser er lovlige eller ej. De skal altså tage stilling til, om kommunernes skøn ligger inden for lovens rammer. Men Forsyningssekretariatet har sat sit eget skøn i stedet for kommunernes. Jeg kan ikke se, hvor i lovgivningen Forsyningssekretariatet har det fornødne retsgrundlag til at sætte sit eget skøn i stedet for kommunernes, siger Rikke Søgaard Berth, der er specialist i forsyningsret og kommunalt ejede selskaber og Partner i det anerkendte advokatfirma Horten. Det skriver Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.

– Forsyningssekretariatet har med sin fremgangsmåde skabt et umådeligt stort bureaukrati, og det har kostet mange arbejdstimer i kommunerne, at sekretariatet først meldte ud, at kommunerne skulle levere tal på én måde og senere på en anden måde. Nu skal kommunerne tilmed finde millionbeløb og lave besparelser for at betale regningerne. Det har naturligvis givet anledning til unødige frustrationer og mange tabte arbejdstimer, siger Nikolaj Sveistrup chefkonsulent hos Kommunernes Landsforening.

– Det er en sag med meget politik, men også en sag med jura. KL har opfordret kommuner, som måtte overveje at indbringe Forsyningssekretariatets afgørelse for domstolene, til at kontakte KL for at få deres sag vurderet, siger Karsten Thystrup, kontorchef i Kommunernes Landsforening’s juridiske afdeling

Der er nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra både stat, kommuner og spildevandsselskaber. De skal forsøge at enige om en mere klar model for beregning af kommunernes vejbidrag.

Forsyningssekretariatet mangler endnu at gennemgå beregningerne for kommunernes bidrag i 2011 og 2012.

31 kommuner vil blive trukket i bloktilskuddet. (Beløbet i parentes er millioner kroner og udgør den manglende betaling til spildevandsselskabet):

  • Randers (21,7)
  • Kolding (13)
  • Vejle (10,4)
  • Helsingør (10,1)
  • Hvidovre (9)
  • Middelfart (8,5)
  • Guldborgsund (7,4)
  • Aabenraa (6,2)
  • Frederikshavn (5,8)
  • Stevns (5,4)
  • Odsherred (5,3)
  • Høje-Taastrup (4,2)
  • Lolland (3,9)
  • Brøndby (3,3)
  • Slagelse (3,2)
  • Ringkøbing-Skjern (3)
  • Ringsted (2,9)
  • Hjørring (2,9)
  • Ishøj (2,9)
  • Hillerød (2,7)
  • Frederiksberg (2,5)
  • Samsø (1,7)
  • Fredericia (1,3)
  • Ballerup (0,9)
  • Syddjurs (0,9)
  • Kalundborg (0,6)
  • Lyngby-Taarbæk (0,5)
  • Aarhus (0,4)
  • Viborg (0,4)
  • Allerød (0,2)
  • Albertslund (0,1)

Kilde: Nyhedsmagasinet Danske Kommuner

Kommentarer