På inspirationstur til overbygningsskoler
![](https://faxenetavis.dk/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/inspirationstur-620x316.jpg)
Faxe Kommune: Uddannelsesudvalget har været på inspirationstur til tre forskellige skoler i henholdsvis Rudkøbing, Svendborg og Ruds Vedby.
Inspirationsturen er en del af den evaluering af skolestrukturen i Faxe Kommune, som byrådet har ønsket og som udvalget nu har sat i værk.
Evalueringsprocessen byder senere på et mini skoletopmøde den 19. september, og hele processen forventes at slutte i december. Her vil byrådet blive præsenteret for et oplæg, som justerer på de nuværende uhensigtsmæssigheder i skolestrukturen.
Politikerne har med inspirationsturen ønsket at få inspiration til at håndtere de udfordringer, skolestrukturen giver enkelte elever og forældre, når der bliver klasseoptimeret ved overgangen til 7. klasse, og når der skal etableres 0. klasser.
De besøgte skoler er bud på skolestrukturer, hvor der efter helt andre metoder bliver klasseoptimeret.
I Rudkøbing har man for eksempel samlet overbygningen på Ørstedskolen, som rummer elever fra 0.-10. klasse. Skolen modtager elever fra to skoler efter 6. klasse.
I Svendborg har man samlet eleverne fra 7.-10. klasse fra tre skoledistrikter på Nymarkskolen, som dermed er ren overbygningsskole.
Og på Ruds Vedby Skole i Sorø Kommune arbejder man med rullende indskrivning og niveaudelt undervisning, så børnehavebørnene kan begynde fire gange i løbet af året.
Formanden for uddannelsesudvalget, Jonas Kristinsson, betegner inspirationsturen som et værdifuldt bidrag til evalueringen af skolestrukturen.
– Jeg har tidligere personligt udtalt, at en samling af overbygningen på hver af de tre skoler i Faxe Kommune var en mulighed. Vores inspirationstur har bekræftet, at samlingen af overbygningen kan give et fagligt løft, og at det er en måde at tiltrække de bedste lærere og fastholde de dygtige, siger Jonas Kristinsson og tilføjer:
– Skepsis på Langeland er vendt til begejstring. Det skyldes ikke mindst et godt lederskab, som jeg tror, er forudsætningen for succes, hvis en lignende model engang kommer på tale i Faxe Kommune.
Også udvalgsmedlem Camilla Meyer har taget meget med sig hjem fra inspirationsturen.
– Særligt spændende var Ørstedskolen i Rudkøbing. På Langeland har der været en del bekymringer, som ligner det vi står med i Faxe Kommune – nemlig spørgsmålet om lokalsamfund kan hænge sammen, hvis man flytter overbygninger. Faktisk har der været bekymringer i forbindelse med alle de tre skolers forandringer. Men det har vist sig at føre noget godt med sig alle steder, siger Camilla Meyer og hun tilføjer:
– Inspirationsturen har bekræftet for mig, at vi har noget at kigge på i forhold til overbygningen. Vi har på Nymarkskolen i Svendborg hørt om skolens fokus på det kvalitative indhold ved at samle tingene, og vi har hørt om fordelene ved at skabe et godt, alderssvarende skolemiljø for overbygningen, siger hun.
Med hensyn til den rullende skolestart i Ruds Vedby bemærker Camilla Meyer:
– Det har tilsyneladende givet Ruds Vedby Skolen en bedre mulighed for at tilrettelægge skolestarten sådan, at man ikke er sårbar over for små eller store hold. Man kan organisere sig ud af behovet for at skulle pege på elever, som skal begynde på en anden skole, end de måske havde forestillet sig. Det er ganske relevant for vores situation i Faxe Kommune, siger Camilla Meyer.
Jonas Kristinsson er mere forbeholden over for Ruds Vedby-modellen, fordi den kræver en fundamentalt anderledes måde at tænke klasser på.
– Umiddelbart synes jeg, det kræver for meget af lærere og pædagoger, men nu har vi i hvert fald set modellen, og input fra alle tre skolebesøg vil indgå i vores videre arbejde, siger Jonas Kristinsson.
Med på inspirationsturen var formand for uddannelsesudvalget, Jonas Kristinsson, udvalgsmedlemmerne Camilla Meyer, Finn Hansen og Henrik Aakast samt byrådsmedlem Nadia Bruun Thurø, direktør Dorte Rasmussen og Jens Zachariasen, centerchef for Center for Børn & Undervisning.
Kommentarer