Samfund

Faxe-projekt med socialfag vækker opmærksomhed i USA

Lederen af Midtskolen i Faxe er blevet interviewet af et amerikanske medie om, hvordan og hvorfor skolerne i Faxe underviser eleverne i sociale færdigheder.

Siden efteråret 2016 har skolerne i Faxe Kommune undervist elever i 2. og 6. klasse i ’social-læring’, om hvordan man omgås og behandler hinanden. Den hjemlige opdragelse er blevet et kommunalt skolefag.

Børn bliver allerede præsenteret for smartphones, iPads og andet elektronisk udstyr fra de er helt små, og det er begyndt at gå ud over børnenes sociale kompetencer. Samtidigt blev behovet for den sociale læring blev større, da flere elever med særlige behov blev inkluderet i folkeskolen. Især elever med autisme og ADHD har behov for at lære sociale kompetencer fra bunden. Nogle af de ting som eleverne skal lære er, hvordan man opfører sig i et fællesskab, og hvordan man håndterer sine egne følelser i forskellige situationer.

Projektet har vakt opmærksom hed i USA. Skoleleder Mette Løvbjerg fra Midtskolen i Faxe er blevet interviewet af det anerkendte amerikanske medie Christian Science Monitor om, hvordan og hvorfor skolerne i Faxe og mange andre steder underviser eleverne i sociale færdigheder.

Læs også: How Denmark is a leader in teaching social skills

Der er udviklet et tilhørende bogsystem af to pædagoger fra ’Øen – kompetencecenter for struktureret pædagogik’ på Sofiendalskolen i Haslev, Jane Sterup og Ellen Sommer og de foreløbige erfaringer er, at alle elever har godt af faget. Den første udgave af bogen Socialfag blev lavet meget hurtigt i 2012. Bogen udkom i en ny gennemarbejdet udgave med tilhørende vejledning og øvehæfter til eleverne i oktober 2016.

Læs også: Skolerne i Faxe Kommune har indført ’social-fag’

Fagets læringsplan blev godkendt af et politisk flertal i kommunen, fordi sociale kompetencer er lige så vigtige at lære børn som traditionelle fag som dansk og matematik.

Skoleleder Mette Løvbjerg fra Midtskolen i Faxe bakker op om det nye skolefag.

– Børn i dag har sværere ved at sige pyt. De synes de skal reagere på altid. De har sværere ved at vente på deres tur og sværere ved at lytte til andre. Og måske også sværere ved at vide, hvem de selv er, når de indgår i et samspil med andre, mener skoleder Mette Løvbjerg fra Midtskolen i Faxe.

– Det giver dem en struktur, som børn virkelig har brug for nu om stunder. Når vi får dem i indskolingen, er der mange ting, de ikke kan, som de før havde med hjemmefra, og som de skal kunne for at fungere i skolen. Her lærer de, hvordan man indgår i et fællesskab, hvem er jeg, og hvem er de andre, og hvad kræver det af mig at gå i skole og være en god kammerat. Det betyder utroligt meget, uddyber Mette Løvbjerg overfor Folkeskolen.dk.

Eleverne arbejder normalt sammen om de sociale kompetencer i klassen, men elever med særlige behov arbejder ofte én til én med en pædagog eller lærer om øvebogen. Udgangspunktet er, at eleverne får udviklet deres selvforståelse.

– Når man får en forståelse for, hvordan man selv reagerer, så kan man også bedre reagere på, hvordan andre har det. Det handler helt grundlæggende om selvforståelse og empati.

Erfaringerne fra det nye skolefag viser at behovet blandt de almindelige elever er blevet større.

– De kan ikke det samme, som de kunne tidligere socialt. Vi ved jo ikke, hvad det handler om, men vores teori er, at vi nu har fået ipad- og smartphone-generationens børn i skole. De unge mødre tjekker facebook, mens de ammer, så helt fra spæd får man ikke øjen- og ansigtskontakt. Og senere kan det være svært at blive set eller hørt. Familierne spiller ikke brætspil sammen mere, fordi man sidder med hver sin skærm, så de sociale kompetencer bliver ikke lært på samme måde som før., afslutter skoleleder Mette Løvgren.

Læseplanen kan downloades fra Folkeskolen.dk

 

 

 

 

Kommentarer