Haslev

Hun holder Faxe Kommune i ørerne

Faxe Kommune: Hvor går man hen, hvis man vil klage over kommunen? I Faxe Kommune kan du gå til Anni

Hvor går man hen, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet af Faxe Kommune? Man går til Faxe Kommune. Faxe er nemlig en af de 16 kommuner i Danmark, der har ansat en borgerrådgiver – en slags ombudsmand til at undersøge sagsbehandlingen og hjælpe borgere med at klage over kommunen hvis det er nødvendigt. En service der er et stort behov for, mener eksperter.

– Det er almindelig kendt, at kommunerne med mellemrum har svært ved at leve op til forvaltningsreglerne. Så behovet er der helt klart, siger Sten Bønsing, der er Ph.d. og lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.

Det er frivilligt for kommunerne, om de vil ansætte en borgerrådgiver. I Faxe Kommune fik borgerrådgiveren sidste år 372 henvendelser fra borgere og erhvervsdrivende. 114 (31%) af disse klager førte til, at der blev oprettet en skriftlig klage, og resten blev klaret af borgerrådgiveren, som kunne henvise til den rette afdeling eller blot henvise til informationsmateriale.

Ud af de 372 henvendelser var 105 af dem fra borgere, der havde svært ved at finde ud af hvor de skulle henvende sig, hvilket er en stigning på 17% i forhold til året før.

– Borgerne fik i 2009 medhold i 32% af klagerne. Nu (i 2010) sker det i 54% af sagerne. Det er en interessant udvikling, der viser at borgerne i mere end halvdelen af tilfældene har haft en god sag, oplyser borgerrådgiver i Faxe Kommune, Anni Haubro i årsrapporten for 2010.

Mere end halvdelen af klagerne til borgerrådgiveren i Faxe Kommune sidste år handlede om sagsbehandlingstiden og manglende svar på spørgsmål fra borgere.

Selvom antallet af henvendelser varierer fra kommune til kommune, er det ifølge Sten Bønsing en fordel for kommunerne at have en uvildig instans, der kan undersøge kommunens sagsbehandling.

”Det er en god ide at have en, der svæver over vandene og kan se på forvaltningen med friske øjne og få strammet op på praksis,” siger han til Avisen.dk.

Det samme mener kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Roger Buch

”Det giver borgerne en lettere adgang til hjælp, og så kan det have en selvdisciplinerende effekt på forvaltningen, når de ved, at der er en kontrollerende instans,” siger han til Avisen.dk.

I Faxe Kommune har borgerrådgiver, Anni Haubro kontor på rådhuset i Frederiksgade 9 i Haslev. Hun kan træffes på telefonnummer 56 20 37 05 eller email anha@faxekommune.dk. Der er åbent for personlige henvendelser mandag til torsdag i arbejdstiden.

 

 

Kommentarer