Seje solbriller og dansetrin skal lokke endnu flere unge til at blive frivillige i en genbrugsbutik

I en helt ny musikvideo med titlen "Villig og fri" forsøger Blå Kors at tiltrække flere unge frivillige til genbrugsbutikkerne.

Omtanke for miljøet og muligheden for at kunne købe tøj til SU-venlige priser, får særligt mange unge til handle genbrug. Nu håber den sociale hjælpeorganisation Blå Kors at kunne inspirere flere af de unge til at blive frivillige i en genbrugsbutik med en helt ny musikvideo.

“Jeg er villig, jeg er fri, jeg er frivillig. Når jeg har fri, er jeg villig til at give min energi”, lyder det i omkvædet i en ny musikvideo, som Blå Kors netop har lanceret.

Her ser man en dansende ung mand iklædt solbriller og hvide sneakers, der bliver overtalt af en ældre herre til at være frivillig i en genbrugsbutik, da han står ved kassen og skal købe alle tre dvd-film med “Free Willy”.

Med musikvideoen “Villig og fri” vil den sociale hjælpeorganisation Blå Kors vække endnu flere unges interesse for at lave frivilligt arbejde i en genbrugsbutik. Netop genbrugsbutikkerne kan mange unge relatere til, fordi de i forvejen er flittige kunder, fortæller Anders Christensen, som er chef for Blå Kors’ genbrugsbutikker:

“Vi vil gerne aflive myten om, at frivillige i genbrugsbutikker kun er ældre mennesker. Vi oplever, at flere og flere unge har lyst til at engagere sig og blive frivillige. Det er for eksempel unge, som studerer og som har nogle timer i kalenderen, de gerne vil bruge på noget meningsfuldt, siger han og fortsætter:

“De unge går op i bæredygtighed og vil samtidig gerne støtte vores sociale hjælpearbejde. De kommer med masser af energi og gåpåmod.” 

På landsplan har Blå Kors i dag 55 genbrugsbutikker, som alle drives af frivillige medarbejdere. De frivillige står for alt lige fra sortering af tøj til kundebetjening og markedsføring på sociale medier.

Sagde studiejobbet op for at blive frivillig

18-årige Dicte Tengs er frivillig i Blå Kors’ nye genbrugsbutik i Odense, hvor hun sammen med et par veninder hjælper til hver uge. Hun er blandt andet med til at udvælge tøj, som hun hænger på stativer fysisk i butikken og styler også outfits, som hun viser frem på Instagram for at inspirere andre.

Dicte Tengs blev frivillig i sommeren 2020, da hun valgte at opsige sit lønnede studiejob i en tøjbutik.

“Jeg vil meget hellere lave noget, som gør mig glad. Mine veninder og jeg elsker at være frivillige. Her får vi ansvar og gør noget godt for andre. Det er virkelig en sag, der ligger mig meget nær”, siger Dicte Tengs, som selv kender en, der engang har fået hjælp af Blå Kors, fordi et nært familiemedlem havde alkoholproblemer. 

Hun fremhæver den gode stemning og fællesskabet i butikken. Og ikke mindst muligheden for at udfolde sig kreativt og komme med nye idéer.

“Vi (mine veninder og jeg, red.) foreslog, at det kunne være fedt at holde butikken åbent lidt længere i hverdagen, så endnu flere kan handle genbrug. Det fik vi lov til, så nu står vi for at holde butikken aftenåbent én dag om ugen”, fortæller Dicte Tengs.

Et frivilligt fællesskab for alle aldre

Fællesskabet, som Dicte Tengs sætter stor pris på, er også en vigtig del af budskabet i den nye musikvideo, der skal få endnu flere unge, som hende selv, til at overveje at blive frivillig.

I videoen ser man blandt andet flere frivillige – unge som gamle – danse sammen i skæret af blinkende diskolys.

“Vi byder op til dans med et glimt i øjet og med en god portion humor. Vi vil rigtig gerne vise, at det kan noget helt særligt, når generationer mødes og er sammen om at gøre en forskel. Det er en åben invitation til alle, som kunne tænke sig at bruge nogle timer om ugen på at være frivillig”, siger Anders Christensen, som er chef for Blå Kors’ genbrugsbutikker. 

Musikvideoen er optaget i Blå Kors Genbrugscenter i Horsens, som er Danmarks største genbrugsbutik, og kan ses på YouTube

Al overskuddet fra Blå Kors’ genbrugsbutikker går til at hjælpe socialt udsatte børn og voksne. 

Kommentarer